Saturday, April 24, 2010

WANITA TUNGGAK KEJAYAAN...

Kesempatan mengenali dan berbicara dengan Ketua Wanita Pagoh, Hjh Noriah (Mak Andak) juga merupkan suatu pengalaman yang amat berharga. Pengalaman lebih 30 tahun beliau dalam politik menjadikan beliau matang dalam dunia politik. Kebetulan saya dan saudara Md. Noh menjadi pengiring & pemandu beliau ketika di Hulu Selangor jadi sudah tentu pelbagai perkara dapat dibicarakan.. Pengalaman berkecimpung dalam politik sejak di bangku sekolah dan melalui pengalaman bersama dengan fasa kepimpinan beberapa orang pemimpin bahagian bermula dari UMNO Muar Dalam, UMNO Muar-Pagoh sehinggalah UMNO Bhgn. Pagoh adalah kelebihan beliau.. Kata mak andak masa mula-mula diberi tugas mengacara & berucap dulu..terpaksa minta 'air penenang' untuk hilangkan gemuruh..Berbicara dengan Mak andak tak rasa jemu, malah sdr. md.Noh sering kali tidak dapat menumpukan perhatian ketika memandu apabila mendengar Mak Andak bercerita..ha..ha..ha..Banyak pelajaran yang diperolehi sepanjang mengiringi beliau..Keikhlasan adalah perkara pokok dalam perjuangan dan tidak ada jalan pantas untuk mencapai sesuatu terutama kedudukan dalam politik...dan banyak lagi yang tidak dapat di tulis di sini..mungkin suatu biografi beliau boleh di tulis untuk dijadikan rujukan pada masa akan datang..memang menarikk.
Tak tahu lah apa yang akan terjadi sekiranya wanita tidak turun berkempen di Hulu Selangor..rasanya payah nak menang..Kesanggupan mereka untuk meninggalkan kelurga, suami dan anak-anak untuk membantu berkempen WAJIB dihargai..begitu juga dengan ibu-ibu dan isteri yang di tinggalkan suami untuk berkempen..kerana mereka ini juga berkorban menjaga anak-anak dan maruah suami ketika ketiadaan suami..
Yang amat mencuri perhatian ialah mereka ini bekerja bersungguh-sungguh..bertegang leher..menangis..tidak tidur..tapi hasilnya SEMPURNA..Justeru peranan wanita perlu dihargai kerana mereka adalah...
TUNGGAK KEJAYAAN

2 comments:

Oced budak Pagoh said...

tahniah YB Noriah...daripada Mohd Yazid Sabtu, (anakanda kpd Tuan Hj Sabtu)

PEMUDA UMNO PAGOH said...

Yuup..bro..memang layak..